تحقیق درمورد پروژه سد متحرک دلتا
دانلود پروژه سد متحرک دلتا تحقیق پروژه سد متحرک دلتا مقاله پروژه سد متحرک دلتا پروژه سد متحرک دلتا |
![]() |
دسته بندی | عمران |
فرمت فایل | zip |
حجم فایل | 4 کیلو بایت |
تعداد صفحات فایل | 2 |
قسمتی از محتوی ورد
تعداد صفحات : 2 صفحه
پروژه سد متحرک ((دلتا)) مقدمه : بزرگترین سیلی که در سال 1953 میلادی
در هلند پدید آمد ، مهندسین و طراحان هلندی را بر آن داشت تا با استفاده از
ابتکار و فن آوری نوین سدی متحرک در این کشور احداث نمایند تا از انرژی
بسیار زیاد سیلها در هنگام بروز استفاده شود و همچنین متحرک بودن سد ،
امکان حمل و نقل دریایی را از بین نبرد .
پروژه ی سد متحرک دلتا ، از بسیاری جهات در دنیا بی نظیر می باشد .
ساختمان سد در محل اتصال رودخانه به دریا احداث گردیده است .
طرح اولیه : طراحی اولیه سد ، با توجه به مشکلات و مسائل ترافیکی منطقه بسیار دشوار به نظر می رسد .
مهندسان هلندی تنها با طرح یک آب بند مواجه نبودند بلکه سازه باید طوری
طراحی می شد که از ورود حجم زیاد آب به خلیج جلوگیری کند و در عین حال رفت و
آمد کشتی ها را مختلف نکند .
پس طرح ((سد بطور کامل متحرک )) از پنج طرحی که پیشنهاد شده بود توسط پنج پیمانکار بزرگ هلندی پذیرفته شد .
ساخت سد : ساخت سد ، با کارگذاشتن پایه های بتنی برای تثبیت و استحکام متناسب با اندازه سد ، شروع شد .
ابتدا عقیده بر این بود که پایه های بتنی در یک ساختار محکم سنگی قرار
دهند و 62 دروازه متحرک بین آنها تعبیه نمایند ، با این کار جذر و مد به
طور چشمگیری تاثیر خود را از دست می دهد و آب در خلیج ها آرام باقی می ماند
.
ساختمان سد و مقایسه آن با برج ایفل : بالاخره سد در سال 1997 با
ساختار سفید و با عظمتی که از کیلومترها دورتر دیده می شد به اتمام رسید .
بازوهای قوی آن توانایی بستن آبراهی به پهنای 350 متر ، با ارتفاع 3 متر
بالاتر از سطح دریا را داشتند ، این تنها سد موج شکن دنیا با دو قسمت متحرک
همسان می باشد بلندی هر یک از دروازه های آن به اندازه برج ایفل می باشد ،
در صورتی که مقدار فولاد به کار رفته در هر کدام از دروازه ها نصف فولاد
به کار رفته در برج ایفل می باشد .
بستر حرکت دریچه ها : این بستر از
تعداد 64 عدد بلوک بتنی بسیار سنگین که هر کدام 630 تن وزن دارند تشکیل شده
است این بلوکها بر روی لایه هایی از سنگ و ماسه قرار گرفته اند .
اتصالات توپی : وزن هر یک از این اتصالات 680 تن میباشد .
این اتصالات دارای یک هسته فلزی می باشد که اجزای تشکیل دهنده کروی شکل به
آن متصل شده اند این گلوله در 8 عضو مقعر که به پایه بتنی متصل شده اند
حرکت می کنند .
خرپا : خرپا وظیفه اتصال دیوارها را به اتصال توپی ایفا می کند .
هر خرپا دارای 237 متر طول و شامل سه لوله قطور می باشد .
پایه اتصال توپی : نیرویی که به دیواره های دریچه وارد می شود توسط سازه
موجود و اتصال توپی به یک بلوک سه گوش بتنی که دارای وزنی معادل 52000 تن
می باشد و به عنوان پایه اتصال ایفای نقش می کند منتقل می شود .
این پایه می تواند نیروی معادل 70000 تن را تحمل کند .
نتیجه : با توجه به سیل خیز بودن کشورمان و صدماتی که هر ساله به بعضی از
ساکنین کشورمان وارد می شود در صورت بررسی دقیق و مقرون به صرفه بودن و هم
چنین بررسی لزوم احداث این بنا به کارگیری این تکنولوژی برتر می تواند از
رخ دادن حوادث فجیع جلوگیری نماید .